Lezers over Madelena - LP

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Lezers over Madelena

Plus > Laagvanreacties

Fascinerend
Een buitengewoon fascinerend boek, ik zou er heel graag eens nader met de auteur over willen praten.
J.d.V

Sfeer
Het leven in Libanon wordt heel raak getypeerd. Het is alsof je er zelf bent. L.S.

Innerlijke stem
Ik raakte er af en toe uit, maar het geschiedeniselement bleef me erg boeien. En als ik dan verder las, raakten me vooral ook de stukken waarin mensen afgaan op een innerlijke stem. Heel erg mooi vind ik dat. M.R.

Recensie Ingeborg Mensinga voor 'Religie & Mystiek'
De omslagafbeelding en de titel van deze roman doen heel wat vermoeden: een naakte vrouw in extatische pose, de verwijzing naar een “mythisch voorspel”, een symbolische afbeelding die bij de serie van zeven boeken hoort waar Madelena’s bed het eerste van is… Symboliek en erotiek komen inderdaad beide voor in het boek, maar in een andere melange dan de cover suggereert. De roman speelt in de jaren 1936-1945 en heeft dus voornamelijk de tweede wereldoorlog en de aanloop daar naartoe als onderwerp. Er komt veel geschiedenis aan bod, wat nooit weg is zolang het niet in een saaie aaneenschakeling van feiten verzandt. Het scheelt niet veel: de auteur lijkt in het begin wat moeite te hebben om los te komen, maar vanaf de uitgebreide inwijdingsscène, waarin hoofdfiguur Josh de vreemdste dingen meemaakt, zit het goed en leest de rest van het boek als vanzelf. De constructie van de roman is briljant: het begin ervan is gesitueerd in Libanon, waar Europese allochtonen en de plaatselijke mensen samen van een afstand kijken naar het broeiende Europa, waar de voorboden van de oorlog zich aandienen. We kunnen meeluisteren met enkele gesprekken tussen diplomaten, waaruit een cynisch beeld van de wereldpolitiek naar voren komt, als een marktplaats waar macht verdeeld wordt, zonder dat men op een paar mensenlevens meer of minder kijkt. Het verhaal krijgt diepte met de introductie van de wat naïeve, idealistisch en filosofisch ingestelde Josh, die, met zijn moeder Maria en geliefde Madelena, natuurlijk een verwijzing is naar de bijbelse Jezus. Gaandeweg verliest Josh zijn dromerige onschuld, een proces dat wordt ingezet bij zijn inwijding maar al wordt aangekondigd als de jongen (tegen wil en dank en zonder al teveel interesse) een gesprek tussen diplomaten bijwoont. Ingeborg Mensinga  

---

Magisch en nuchter, actueel en geschiedenis
Wat ik sterk vind is dat het gaat over de geschiedenis maar dan vanuit een heel ander perspectief. Alsof het een droom is waarin heden, verleden, verder verleden, toekomst, mogelijke toekomst door elkaar lopen. Het gaat om mensen waarvan niemand ooit gehoord heeft en die tegelijk zo herkenbaar zijn als heel belangrijke mensen. Het verandert je perspectief, zodat je je afvraagt wat onze werkelijkheid nu eigenlijk is! Het boek vertelt ook het verhaal van jezus vanuit een ander perspectief en voegt de vrouwelijke helft toe en dat is nu heel actueel. De wereldgeschiedenis herhaalt zich kennelijk wanneer de machthebbers hun spelletjes blijven spelen. Ook heel actueel, dus. De olie in het midden-oosten is nog altijd heel erg belangrijk. Vooral in de loop van het verhaal werd het meeslepender. Taalgebruik is goed en vloeiend. Het duurde even voordat ik erin zat, omdat in het begin die mensen in het café zo afstandelijk blijven. De figuren van Josh, Salomé en Gérard worden maar langzaam menselijker en duidelijker. De keizers brengen het clowneske element binnen, zodat het niet te serieus of zweverig wordt. Het wordt überhaupt niet zweverig omdat het ook heel aardse elementen bevat. Het is wel magisch, waar je je af en toe afvraagt: hoe kan dat nou? En dat temidden van een voor iedereen herkenbare en heftige geschiedenisles. Je wilt eigenlijk verder lezen als het boek is afgelopen. Het geheel heeft iets magisch, nuchters, inhoudelijks, informatiefs, afstandelijk en betrokken tegelijk. Ik vind dat sterk, maar dat maakt het boek niet makkelijk te plaatsen. De korte impressies maken het ook tot een soort verslag. Een nuchter verslag van magische gebeurtenissen. Die keizers, ja, dat is een stel apart. Ze worden subtiel kinderlijk weergegeven. De schrijver geeft het gevoel dat het wereldtoneel een spel is. Het is goed dat de lezer aan het werk wordt gezet om te raden wie wie is. Het geeft alles nog een extra dimensie. Het wordt me alleen niet duidelijk waarom Madelena in die spiegel moet kijken en wat de rol van die spiegel is.  Maar samenvattend: magisch, nuchter, actueel en het brengt me ertoe de geschiedenis met een nieuwe ogen te bekijken.  W.Z.

---
Ja, schrijver, je hebt met dit eerste boek je Genesis neergezet, ja, toch? Het mooist vond ik het stuk in het Libanese koffiehuisje, daar had ik wel willen blijven. Jammer dat dit stuk van het boek  zo erg kort is.  Ik had wel willen weten hoe het met die drie mensen en met de cafébaas verder ging. Ik vind het een leerzaam boek, waar ik misschien ook wel iets meer passie had willen lezen, maar het filosofische aspect en het mythologische niet te vergeten hebben me blij verrast. J.H.


---
Ik heb tijdens de vakantie het hele boek gelezen en ik moet zeggen het was een verrassing.
Ik had een ander boek verwacht maar de inhoud viel zeker niet tegen. Het is goed geschreven.
J.B.
---
Ik had eindelijk tijd om het boek uit te lezen. Mooi. Ik ben benieuwd naar de rest. Het is mooi geschreven en het geeft een goed inzicht in de schrijver en zijn generatie. Ik begrijp meer van wat jullie met vrijheid en de kunst aan de macht bedoelden. R.G.

------

Recensie:
Ik moest een beetje door de eerste pagina's heen lezen, en ook wel door de rest, maar ergens wilde ik op een gegeven moment toch meer van het verhaal weten. Wat beoogt David Grabijn met wat de eerste uit een serie van zeven delen moet gaan worden? Wil hij iets met zijn verhaal vertellen of wil hij alleen maar een verhaal vertellen? Namen van de personen die een hoofdrol spelen zijn onder meer Josh, Madelena en Maria - overduidelijke verwijzingen naar Jezus, Maria Magdalena en Maria. Er zitten veel meer van zulke verwijzingen naar 'Jezus-mythen' in. Het gaat om de strijd tussen goed en kwaad, maar ook dat kwaad niet echt kwaad is ('Er is een terrorist in ieder van ons en onschuld bestaat niet'). Dit gesitueerd in de jaren 1936-1945, de tweede wereldoorlog in Europa. Per vervolgdeel zal de tijdsettting steeds een decennium doorschuiven. Op zich een spannend gegeven en ik ben benieuwd hoe Grabijn dat uit gaat werken.
Alexandra Nagel, Spiegelbeeld van december 2004.

Ik heb het boek in één keer uitgelezen. Ik vond het boeiend en kon de verschillende lijnen goed volgen, op de keizers na. Ik blijf me afvragen wat de rol van de keizers is. Misschien wil de schrijver dat eens uitleggen. J.K.

Ja, het was goed om te lezen, goed leesbaar. Maar ik vind het heel jammer dat je als lezer aan het eind toch verder wilt. Nu eindigt het met een cliff hanger en ik wil weten hoe het verder gaat. N. S.

De wisselingen tussen geschiedenis en verhaal en dialoog bevallen me erg goed. Ik heb het nog niet uit, maar ben heel benieuwd naar het vervolg. E. B.

Doet me denken aan een combinatie tussen Geert Mak en Herman Hesse. Hopelijk doe ik de schrijver niet te kort.... M. F.
De eerste helft van het verhaal wordt grotendeels gevuld met cafégesprekken van vrienden die oeverloos de wereldpolitiek aan beschouwingen onderwerpen. M.W.

Ik blijf geboeid lezen. Doet me ergens denken aan Coelho. Maar dit is nog beter. M. G.

Het ziet er prachtig uit, ruikt lekker, weegt zwaar, oogt luchtig. Prachtig. S. H.

Recensie:
Debuutroman van babyboomer, psycholoog, vertaler en redacteur van psychologieboeken Grabijn. Deze roman is het eerste deel van een cyclus van zeven, en begint in 1936 in Libanon, alwaar Gerard, zijn vrouw Maria en hun volwassen tweeling Josh en Salome wonen. Allen vertrekken onafhankelijk van elkaar naar Europa, waar onduidelijke mythische, ideologische en politieke missies wachten. De familie raakt tijdens de Tweede Wereldoorlog verwikkeld in duister activisme en spionage en verliest elkaar uit het oog. Aan het eind vindt de Messias-achtige Josh zijn vrouw Madelena, zijn dochtertje en moeder terug en is hij genezen van zijn ideologische, quasi mythische en filosofische ideeen. De opzet van de roman, waarin de woelige geschiedenis van Europa tussen 1936 en 1945 een prominente rol speelt, is rommelig. Het boek is haastig en onsamenhangend geschreven en mist spanning en vaart. De auteur heeft met zeven delen een hoog ambitieniveau. Vrij kleine druk.
(Biblion recensie, Annemiek Buijs)

Dit boek was me aanbevolen als ‘‘leesbaar’’. Wel, ik heb het in een ruk uitgelezen. Het leest als een trein. J. C.

Er zit veel meer geschiedenis is dan ik gedacht had. En wat wil de schrijver met de generatie van de geboortegolf? A. M.

Nog nooit met zoveel plezier een boek gelezen dat me met zoveel vragen achterliet. T.S.

Ik ben erin begonnen en ik moet zeggen, het neemt me mee. M. P.

Twee keer met veel plezier gelezen. Voor mij klopt het en zit het goed in elkaar. A. S.




 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu