Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Lezers over de Kunst om geen boek te schrijven

Plus > Laagvanreacties

NBD|Biblion recensie:
Een boek schrijven, wie wil het niet tegenwoordig? Alleen al in Nederland schijnen er een miljoen mensen van te dromen. Het auteursechtpaar Hal en Sidra Stone, dat al diverse titels op hun naam had staan, schreef voor die groep deze handleiding met een knipoog. Niet weer een van die How to-boeken die vanuit Amerika de markt overstromen, maar juist een How NOT to-boek. De Engelse titel maakt duidelijker wat ze met dit hilarische werkje willen betogen dan de Nederlandse: You don't have to write a book. De tientallen adviezen voor het uitstellen van het schrijven herkent de schrijver-in-spe zeker: blijven praten over het boek, een nieuwe pc kopen, schema's maken, eerst je hele huis opruimen, veel mediteren, almaar onderzoek doen etc. Hoe kom je van je schrijfdrang af? Toch is de conclusie van het laatste hoofdstuk natuurlijk: als je moet schrijven, dan moet je schrijven. Wie dit boek heeft gelezen, heeft niet alleen om zichzelf gelachen, maar weet ook zeker of hij echt wil (of niet) schrijven. Met een bijlage van de ongeschreven en van de daadwerkelijk gepubliceerde boeken van de auteurs. (NBD|Biblion recensie, Drs. Sasja E.A. Nicolai)

Recensie in het Nederlands Dagblad op goede vrijdag 10-4-2009:
Een miljoen Nederlanders is van plan een boek te schrijven en vele duizenden zijn bezig een boek te schrijven. Vaak is het een moeizaam avontuur, vol uitstel, vertraging en frustratie en zonder het gewenste resultaat. Om deze mensen te helpen, schreef het Amerikaanse psychologenpaar Hal en Sidra Stone een handleiding om géén boek te schrijven. Ze bevat 29 tips die passen bij 29 opeenvolgende fases in het 'van plan zijn een boek te schrijven'. (-)Alles bij elkaar vormen de tips een tamelijk melige handleiding, maar ondertussen maken ze wel duidelijk wat er nodig is om een boek te schrijven: gewoon beginnen, elke dag schrijven, en pas ophouden als het laatste woord geschreven is.
Nelleke Vermeer (red)

Recensie Koordanser
Hal en Sidra beschouwen mensen die zo graag een boek hadden willen schrijven maar het toch niet deden, als ware helden. Daarom geven zij raad en ondersteuning bij het moeilijke proces van ophouden met schrijven: hoe je jezelf kunt blokkeren, afremmen en ontmoedigen, net als een roker die niet van dat pakje af kan blijven. Maar van uitstel komt maar geen afstel, bij veel schrijvers moet het er vroeg of laat uit; schrijven is een dwang. Koordanser, mei 2009

Recensie in het blad Schrijven Magazine, april-mei 2009:
Het is een aanlokkelijke gedachte. In plaats van maanden, jaren te zwoegen aan je verhaal, gedicht of toneelstuk kun je het ook niet doen. Gewoon laten. Bedenken wat je had kúnnen schrijven. Een virtueel oeuvre opbouwen. Dat scheel zweet, frustratie en heel veel bomen. (-) Het prikkelende idee van het niet-schrijven hebben de twee Amerikaanse schrijvers uitgewerkt tot een compleet concept. Niet-schrijven betekent voor hen een niet-schrijver willen worden, geen uitgever hebben, geen boek in handen hebben en tóch een boekidee uitwerken. Dat laatste is van groot belang. Het gaat er bij Stone & Stone niet om je creatieve vermogen geheel stil te zetten, maar om ze simpelweg niet in een traditioneel gedrukt boek uit te laten monden.
In principe gaat de Kunst om geen boek te schrijven over uitstel. Uitstel van het fysieke schrijven. Alles mag je volgens de methode van de Stones doen om je creativiteit in stelling te brengen, als het maar niet tot echt schrijven leidt. Zo moet je veel praten met anderen (zodat je idee tot de bodem wordt afgebroken), eindeloos plannen maken, je huis en werkplek in orde brengen, mediteren, fitnessen en schema's opstellen. Als het niet anders kan, kun je zelfs allerlei noodmaatregelen in stelling brengen. (-) Blijft de vraag: waarom zou je 150 pagina's uittrekken om mensen van het schrijven af te houden? (-) Het antwoord is simpel: wie het boek uit heeft, begrijpt hoe uitstelgedrag werkt, hoe desastreus zelfkritiek, research en eindeloos praten met anderen kunnen zijn. (-) Chris Lembeeckx

Recensie Paravisie:
Eén miljoen schrijvers. Soms krijg je een boek onder ogen, waarbij de titel direct een glimlach op je gezicht tovert. Dat was bij ‘De kunst om geen boek te schrijven’ ook het geval. Steeds meer mensen in mijn omgeving roepen namelijk dat ze een boek gaan schrijven. Volgens een recent onderzoek heeft één miljoen Nederlanders dat voornemen… Eén miljoen! Stel je eens voor. Je moet er toch niet aan denken dat deze mensen daadwerkelijk allemaal hun pennenvruchten in boekvorm uit gaan brengen? Het is nu al verbazingwekkend hoeveel boeken er dagelijks op de markt komen…
‘De kunst om geen boek te schrijven’ betreft een handleiding om ervoor te zorgen dat je geen succesvol schrijver wordt. Het echtpaar Hal en Sidra Stone wil graag duidelijk maken hoeveel rust je in je leven krijgt wanneer je afziet van het idee om een eigen boek te schrijven. Ze leren je hoe je van je schrijfdrang afkomt en hoe je kunt afkicken van de drang om continu je gedachten te noteren op papier. Het is grappig hoe beiden het fenomeen hebben aangepakt, zeker wanneer je erbij stilstaat dat ze beide schrijvers zijn! Op de achterzijde van het boek hebben ze een waarschuwing gezet: ‘Voor wie zichzelf als schrijver in hoge mate serieus neemt, kan dit boek vrij confronterend uitpakken.’ Wellicht is het dus een leuk idee dit boek te geven aan iemand in je omgeving die al jarenlang roept dat hij of zij een boek gaat schrijven. Door dit boek te overhandigen wordt de persoon in kwestie wellicht  op een ander idee gebracht. 29-4-2009: Bibliotheek - Column ‘Eén miljoen schrijvers’, door Art Schroer voor Paravisie

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu